Είχα κλασικές αλυσίδες για πολλά χρόνια, μετά προτιμούσα τα πανιά και στο τέλος πέρασα σε χιονολάστιχα που είναι και η πιο καλή (και τεμπέλικη) λύση για όσους πηγαίνουν τακτικά στο βουνό. Και τα τρία έχουν υπέρ και κατά.
Κλασικές αλυσίδες:
+ Δεν χαλάνε -σχεδόν- ποτέ, μερικές σκουριαζουν όμως.
+ Μπορούν να σε βγάλουν ακόμα και αν έχεις θαφτεί στο χιόνι γιατί σκάβουν.
+ Είναι αποτελεσματικές σε οποιεσδήποτε συνθήκες μπορεί να συναντήσει άνθρωπος στο βουνό.
+ Είναι φτηνές.
- Για κάποιους είναι δύσκολη η τοποθέτηση (και εγώ που έχω να βάλω πάνω από 20 χρόνια δεν είμαι σίγουρος ότι θυμάμαι πως μπαίνουν)
- Κάνουν θόρυβο και ταλαιπωρούν τα ελαστικά στο στεγνό.
- Αν υπάρχει λίγος χώρος ανάμεσα σε ελαστικό και φτερό μπορεί να βρίσκουν (σε τέτοια αυτοκίνητα τα πανιά είναι καλύτερη λύση)
- Λερώνεσαι και παγώνεις στην τοποθέτηση και αφαίρεση
- Έχω κάνει τετακέ με αλυσίδες σε μπροσθιοκίνητο καθώς ο συντελεστής τριβής είναι διαφορετικός εμπρός-πίσω.
Πανιά:
+ Είναι αρκετά πιο εύκολα στην τοποθέτηση από τις κλασικές αλυσίδες. Το ελαστικό πάντως πρέπει να κάνει μισό κύκλο για να βάλεις και το κάτω μέρος
+ Οι Autosock που έπαιρνα εγώ είχαν εντυπωσιακά καλές επιδόσεις στο χιόνι, αλλά και στον πάγο.
+ Μπορείς να οδηγήσεις με ταχύτητες μέχρι 50χλμ/ώρα για λίγα χιλιόμετρα σε στεγνό, δεν κάνουν θόρυβο και δεν ταλαιπωρούν τα λάστιχα. Σε 5 χρόνια είχα αλλάξει 2 σετ χωρίς ιδιαίτερα προσεκτική οδήγηση.
- Αν έχεις θαφτεί, τα πανιά πιθανόν να μην καταφέρουν να σκάψουν αρκετά στο χιόινι για να σε ξελασπώσουν.
- Η αφαίρεση τους είναι πιο δύσκολη από την τοποθέτηση γιατί έχουν την τάση να κολλάνε στο λάστιχο αν μείνουν τοποθετημένες όλη την χιονοδρομική μέρα.
- Είναι πολύ πιο ακριβά από τις απλές αλυσίδες.
- Λερώνεσαι και παγώνεις στην τοποθέτηση και αφαίρεση.
- Έχω κάνει τετακέ με πανιά καθώς ο συντελεστής τριβής είναι διαφορετικός εμπρός-πίσω
Χιονολάστιχα:
+ Είναι η καλύτερη και ασφαλέστερη οδήγηση στο βουνό καθώς έχεις τον ίδιο συντελεστή τριβής εμπρός-πίσω. Με χιονολάστιχα δεν έχω κάνει τετακέ ποτέ.
+ Στην συντριπτική πελιοψηφία των περιπτώσεων δεν θα χρειαστείς άλλο αντιολισθητικό μέσο, αν και πρέπει όπωσδήποτε να έχεις μαζί σου και πανιά ή αλυσίδες για παν ενδεχόμενο (τα πανιά έχουν καλύτερο traction από τα χιονολάστιχα σε παγωμένες ανηφόρες)
+ Αυξάνουν την διάρκεια ζωής των θερινών ελαστικών καθώς μοιράζουν τα χιλιόμετρα .
+ Δεν χρειάζεται να κατέβει ο οδηγός στο κρύο για να τοποθετήσει πανιά/αλυσίδες και κουνά το μαντήλι στους υπόλοιπους οδηγούς που έχουν σταματήσει στην άκρη του δρόμου.
- Υπάρχει ένα αρχικό κόστος, το οποίο σε μεγάλες διαστάσεις μπορεί να είναι δυσβάσταχτο. Επίσης, για όσους δεν θέλουν/μπορούν να έχουν δεύτερο σετ ζάντες, πρέπει δυο φορές τον χρόνο να πηγαίνουν σε βουλκανιζατέρ για να αλλάζουν χειμερινά και θερινά. Αυτό (+ η φύλαξη των ελαστικών αν ο ιδιοκτήτης δεν έχει χώρο ή βαριέται να κουβαλάει τα λάστιχα), αυξάνει ακόμα περισσότερο τα έξοδα.
- Υπάρχουν συνθήκες στις οποίες τα χειμερινά που μπορεί να βάλει κανείς στην Ελλάδα (χωρίς καρφιά) δεν αρκούν και θα χρειαστεί να βάλει και πανιά/αλυσίδες. Στα περίπου 15 χρόνια που έχω χιονολάστιχα, δυο φορές έχω χρειαστεί να βάλω τα πανιά για να μπορέσω να συνεχίσω. Μια στα Πηγάδια και μια στην Δίρφη.