Jump to content
PanosDrivas

Έρευνα Εαπ Για Ανάπτυξη Του Ορεινου Τουρισμού Στην Ελλάδα

Recommended Posts

Φίλε Petrinio,

θα χαρώ πολύ να μιλήσουμε ...εφ'όλης της ύλης.

Δυστυχώς αύριο δεν θα μπορέσω να'μαι στην συνάντηση των μελών στο Μαρούσι. Πολύ θα το ήθελα αλλά...κατοικώ, εργάζομαι και "σπουδάζω" στον Βόλο.

 

Θεωρώ ότι ο ΕΣΤΧ μπορεί να είναι ένας απο τους ελάχιστους σοβαρούς "παίχτες" στην ελληνική χιονοδρομία. (δήμαρχοι, βουλευτές, τοπικές κοινωνίες, υπηρεσιακοί παράγοντες, επαγγελματικοί σύλλογοι μέχρι στιγμής έχουν αποδείξει την "αδυναμία" τους στον μακροχρόνιο σχεδιασμό και την ειλικρινή συνεργασία).

 

Ο ΕΣΤΧ από τότε που τον παρακολουθώ με σεβασμό (περίπου 2003) έχει ωριμάσει σχετικά πάρα πολύ.

Διαθέτει δύο πολύ σημαντικά (και σπάνια για την ελληνική πραγματικότητα) πλεονεκτήματα, που τον καθιστούν ιδιαίτερα αξιόπιστο συνομιλητή, σε ένα δημόσιο διάλογοπου θά'πρεπε να υπάρχει για το κοινό συμφέρον χκ-πελατών-τοπικών κοινωνιών- εθνικής οικονομίας κ.λπ

 

α. ΑΝΙΔΙΟΤΕΛΕΙΑ

Πάει στα βουνά επειδή τα αγαπάει πραγματικά . Τα μέλη του πληρώνουν (με χρήμα, χρόνο, κόπο) το κέφι τους απο το υστέρημα τους πολλές φορές, και προσεγγίζουν το βουνό με ..."μεράκι" και χωρίς ιδιοτέλεια (οικονομική ή εγωιστική)

 

β. ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ

Τα μέλη του SC είναι από τούς λίγους παράγοντες της ελληνικής χιονοδρομίας που γνωρίζουν τόσο καλά (στο πετσί τους) την καθημερινότητα των ελληνικών ΧΚ.

¨Έχοντας την κοινή λογική (μορφωμένα άτομα με εμπειρία στο βουνό) και καλή πίστη,

έχουν καταλάβει ή τείνουν τουλάχιστον να καταλάβουν τις παθογένειες της ελληνικής χιονοδρομίας.

 

Θα χαιρόμουν πολύ να έβλεπα τον ΕΣΤΧ να αρθρώνει ένα λόγο με συνέχεια, συνέπεια, λογική, τόλμη, καλόπιστο, ρεαλιστικό. (ένα πράμα πχ .... μεταξύ mil, ΜΙΚ,lappa, phaeton, aab, vro κλπ)

Να διεκδικεί το αυτονόητο ως συνειδητοποιημένος καταναλωτής ...δηλ την ασφαλή, νόμιμη,εύρυθμη, βιώσιμη λειτουργία των ελληνικών ΧΚ, πέρα από τα "κουτσομπολίστικα", ανώνυμα, ατομοκεντρικά και "απροβλημάτιστα" postαρίσματα...

 

Όχι φυσικά ότι μπορεί να κάνει θαύματα, λαμβανομένου υπόψη την ελληνική πραγματικότητα, και όχι φυσικά ότι έχει πολλές δυνατότητες πίεσης προς την επιθυμητή κατεύθυνση....

Αλλά τουλάχιστον θα ήταν ένας ενδιαφέρων αγώνας, ένα φώς/ελπίδα στην άκρη του τούνελ, ένα δικαίωμα στο όνειρο,

και στο κάτω- κάτω δεν έχουμε και τίποτα να χάσουμε...πέρα ίσως από τον καναπέ μας και την εσωστρεφή "φιλολογία"...

 

καλη συνέχεια...

keep in touch....

post-280-0-15051200-1507095231_thumb.jpg

post-280-0-94280100-1507095245_thumb.jpg

Edited by PanosDrivas
  • Like 11

Share this post


Link to post
Share on other sites

o ορθολογισμός και το μεράκι κάποιων ανθρώπων,

που ασχολήθηκαν και ασχολούνται δημιουργικά με τα ελληνικά Χ.Κ, όπως ο Θύμιος Βαζαίος,

δεν κρύβονται

 

http://www.thymiosvazaios.com/%CF%87%CE%B5%CE%B9%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%87%CE%B9%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%AF/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites



Mountain Tourism in Greece. Possibilities and Prospects of Tourist Season Extension throughout the Year

Dr. Polyxeni Moira1 ,

Panos Drivas (MSc)2

Mountain Tourism in Greece IJRTH (3)4 pp 14-24 (2).pdf

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
This article examines motivations of people visiting an alpine ski area in the summer season and their norms regarding
acceptable and unacceptable trail conditions and densities of use at this area
...
Conclusions
The types of slightly and highly dependent on restrictive factors visitors have crucial
differences mainly due to restrictive factors. In particular, the most significant are the
description criteria which belong to the category of structural resgtrictions: 1.
available time, 2. long preparation procedure, 3. cost and 4. other alternative
recreation activities. The intrapersonal restrictive factors are next : 1. dangerousness
of the activity, 2. difficulties in learning, 3. lack of confidence in one’s skills, 4. fera
of the lift and 5. “I do not like to challenge my natural abilities”. The interpersonal
criteria come third in significance of the description of differences between the groups
and they are represented by only one restrictive factor 1. family commitments.

....

Experiential tourism activities
such as mountaineering evoke powerful emotions that strongly influence tourist satisfaction. Although
Zajonc (1980) proposed and more recent neurophysiological evidence confirms that emotions, especially
fear, can be primary (can precede cognitions), consumption-related emotions have heretofore been
modeled as occurring concurrently with or consequent to cognitive appraisals. Our results show that two
basic consumption-related emotions, fear and joy, are influenced by neuroticism and extraversion,
respectively, and in turn and in conjunction with cognitive appraisals influence tourist satisfaction.

2011- A Motivations and Normative 2 JTR - Needham et al (2011).pdf

2011 A WINTER TOURISM IN GREECE AND SEGMENTATION.pdf

2011 Personality--basic-emotions--and-satisfaction--Primary-emot_2011_Tourism-Man.pdf

Edited by PanosDrivas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

...if we want sustainable

and profitable future development, the current aim should be to beat conservative positions and short-term visions and reinvent part
of the attraction that a destination presents, as took place at different times in the past....

 

 

...if we want sustainable

and profitable future development, the current aim should be to beat conservative positions and short-term visions and reinvent part of the attraction that a destination presents, as took place at different times in the past....

2011 S Life-cycles--stages-and-tourism-history--The-Catalon_2011_Annals-of-Tourism-.pdf

Edited by PanosDrivas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

.Within Europe several protected area initiatives and related ecotourism

activities, particularly in the UK, France, Italy, and Austria, are the result of
a new philosophy for European parks: encouraging development that is compatible with
nature conservation instead of simply forbidding development to maintain the pristine
condition of an area...
Mountain tourism destinations in
developed countries are characterized by
consolidation of businesses to increase
profits and efficiency through reduced
management costs and internal structural
adjustments. But apart from these measures,
strict regulations and control in the
quality of services and facilities, implementation
of environmental measures
such as emission and pollution standards,
minimization of energy costs, appropriate
measures for solid waste disposal, and
treatment of sewage have become focal

concerns.....

Mountain tourism in developing

countries is characterized by haphazard
planning, lack of environmental standards
and monitoring, price cutting resulting in
high volume and low returns, stark seasonality,
and domination of tourism in the
overall economy. Some of the problems of
mountain tourism in developing countries
include competition between small-scale
local operations and large international
chains, alienation of local residents as a
result of a large number of visitors, sharp
rises in property values, environmental
damage, and native inhabitants being confronted
with the values of postindustrial
society (Figure 4)...
In developed countries the concern
for environmental conservation has led to
conflicts between tourism operators and
public interest groups. The ski industries
in the United States, Canada, Switzerland,
and Austria illustrate this problem. In the
Himalayas the question is not how communities
might respond to ecotourism-led
development but rather how best to
attract a critical mass of visitors who will
stay longer, pumping some cash into the
local economy.
P. Sharma has identified 6
substantive issues that contribute to the
unsustainability of mountain tourism in
the Himalayas: exploitation of environmental
resources and environmental pollution,
lack of linkages with the local or
regional production systems, low retention
of benefits, a high degree of seasonality,
sociocultural impacts resulting from
tourism, and policy and institutional
development problems. These are also
applicable to many other mountain destinations
in developing countries.

 

2002 Nepal 2002 Mountain Ecotourism and Sustainable Development MR D.pdf

post-280-0-48189200-1515582168_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

al Europe ...onnecting Rural Europe ...oConnecting Rural Europe ...nnecting Rural Europe ...

...This portal contains all the information collected by the ENRD Thematic Group (TG) on Smart Villages. It provides links to the many inspiring networks and initiatives across Europe that are exploring new ways of revitalising rural services through social and digital innovation in areas such as health, social services, education, energy, mobility, and others....

 

https://enrd.ec.europa.eu/smart-and-competitive-rural-areas/smart-villages/smart-villages-portal_en

Edited by PanosDrivas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euromontana is happy to release its brochure of good practices, written by its
Secretariat during the year 2017. These examples of good practices demonstrate
how European mountains are innovative and succeed to highlight and to further
develop their potential.
Maintaining and increasing the attractiveness of mountains is one of the biggest
challenges faced by mountain territories. [...]

Brochure-Good-Practices-1.pdf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Posts

    • Ski Resorts Are Giving Up on Snow With natural snow becoming scarcer and artificial powder woefully unsustainable, Europe’s mountain resorts are starting to look at life beyond downhill skiing.   https://www.wired.com/story/ski-adaptations-climate-change-paganella-italy/?utm_campaign=likeshopme&utm_medium=social&utm_source=instagram&utm_content=instagram-bio-link&client_service_name=wired&client_service_id=31209&service_user_id=1.78e+16&supported_service_name=instagram_publishing&utm_social_type=owned&utm_brand=wired  
    • Ο Ε.Σ.ΤΟΥ.Χ. εξέδωσε Δελτίο Τύπου σχετικά με την αποστολή επιστολής για την φημολογούμενη μη λειτουργία του αναβατήρα Ηρακλή του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού.  Snowclub ΔΤ180923 ΧΚΠ ΗΡΑΚΛΗΣ.pdf
    • https://www.lamiareport.gr/index.php/aggelies/item/266262-ziteitai-diefthyntis-gia-to-xionodromiko-kentro-karpenisiou   Τρέξτε όλοι ... Φωτογραφική η προκήρυξη . Μα να μην ξέρει σκι και να θέλει να γίνει διευθυντής σε χιονοδρομικό... Θα μου πεις η πρώτη φορά ή η τελευταία θα είναι ..... Αλλά θα μπορούσαν για τα μάτια του κόσμου να ζητούσαν τουλάχιστον να ξέρει κολοσκι.    Ιστορικά έχουμε αρκετούς διευθυντές ελληνικών χιονοδρομικών την τελευταία 20ετια που από χιόνι ξέρανε μόνο χιονοπολεμο.  Στα μεγαλύτερα χιονοδρομικά της χώρας μάλιστα . Σήμερα .
    • Όσο για τα σκι πας όλων μας, μίλησα με το γραφείο και μου είπαν ότι μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου θα ξέρουμε αν θα μπορέσουμε να βγάλουμε σαν γκρουπ με κάποια έκπτωση.
    • Μην άδικος, δεν αναφέρεται στα προσόντα διότι θεωρείται αυτονόητο.
  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Today's Birthdays

    1. gmak
      gmak
      (41 years old)
    2. mankaragian
      mankaragian
      (33 years old)
    3. spongeorge
      spongeorge
      (45 years old)
    4. them12
      them12
      (27 years old)
  • Who is online

  • Forum Statistics

    • Total Topics
      17,157
    • Total Posts
      457,462
  • Member Statistics

    • Total Members
      9,729
    • Most Online
      1,823

    Newest Member
    NBaroutis
    Joined
×
×
  • Create New...