Jump to content
ΣΤΧ

ΧΚ ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ 2023-2024

Recommended Posts

11 hours ago, vro said:

" για να καίμε το φθηνό ρεύμα ( αλήθεια ποιος πληρώνει φθηνό ρεύμα ;;;;; Μας υπάρχει κάποιος που πληρώνει φθηνό ρεύμα τα τελευταία χρόνια; Να μας πει το κόλπο .)60-μπέμπα

τι θέλω να πω ; Ότι αρκετά έχουμε ταλαιπωρήσει τα βουνά μας χωρίς σκέψη .γιατί τα πάντα είναι διαπραγμάτευση και κάποιοι τραβήξαμε κουπί στην πίεση .

Για όποιον σοβαρό θέλει να διαβάσει μερικά δεδομένα και παρακαλώ από τους moderators άμεσα να διαγράψουν κάθε προσωπική προσβολή και αναφορά και από το δικό μου post αν το κρίνουν. Done (mod).

1. . Η τιμή της kWh ειναι χρηματιστηριακό προιόν και έχει διαφορετική τιμή ανά ώρα βάση προσφορών. Από τις 7 το πρωί και μέχρι να βγει δυνατά ο ήλιος είναι ακριβή. Τα μεσημέρια με ήλιο και αέρα είναι πάμφθηνη, τα βράδυα πριν τις 11 με κρυο χωρίς αέρα είναι πανάκριβη, μετά είναι πάλι φθηνή. Όλοι οι μεγάλοι καταναλωτές (αλλά και όποιος βάλει έξυπνο μετρητή) πληρώνουν ανάλογα με την τιμή ανά ώρα. Τα χιονοδρομικά μας και τα σπίτια μας μπορούν να πληρώνουν το ένα δέκατο της τιμής αν διαλέγουν τις ώρες. Η απλότητα του νυχτερινού ρεύματος έχει προχωρήσει στο ανά ώρα. Θα πάει και στο ανά δευτερόλεπτο.

ΟΛΑ ΤΑ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΔΙΑΛΕΓΟΥΝ ΠΟΤΕ ΘΑ ΒΑΡΑΝΕ ΤΑ ΚΑΝΟΝΙΑ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ.Επίσης δεν υπάρχει πια χιονοδρομικό πουθενά χωρίς τεχνητό. Αν θέλουμε στην Ελλάδα να είμαστε οι μοναδικοί μάλλον κάνουμε κάτι λάθος. Αν θέλουμε να πιστέψουμε ότι είναι εξ'ορισμού ακριβή η λειτουργία του τεχνητού ας συνεχίσουμε να ζούμε στο ψέμα.

Ειδικά φέτος και η Στύγα θα ήταν φουλ στο χιόνι και η 6 και το 1950 πολύ φθηνά. Τους έλλειπαν μικρού μήκους μπαλώματα και λίγο ύψος χιονιού σαν βάση.

Η λειτουργία του τεχνητού είναι ακριβή αν βιάζεσαι να γεμίσεις μεγάλες εκτάσεις από ραδίκια. Ναι τα θηριώδη Αλπικά χιονοδρομικά αν πάνε το μισό πεδίο από ραδίκια να το κάνουν σκι κοστίζει. Την ευθεία της Βαθιάς Λάκκας και την ράχη της 6 για 10 μέτρα πλάτος 5 πόντους χιόνι ΔΕΝ κοστίζει.

2. Παρακαλώ τους moderators να διαγράψουν άμεσα τα ψέματα (28.000, ούτε τα μισά) και τις προσωπικές προσβολές.

3. Αρκετά έχουμε ταλαιπωρήσει τα βουνά χωρίς σκέψη. Σωστά. Ας βάλουμε λίγο σκέψη. Σωστά. Τα βουνά τα ταλαιπώρησαν αυτοί που σχεδίασαν αρλούμπες, κονόμησαν και έχτισαν φαραωνικές αρλούμπες. Περιφέρειες, Υπουργεία, ΕΤΑΔ, Δήμος Καλαβρύτων, Υπουργοί Τουρισμού κλπκλπ Ο Σύλλογος δεν σχεδίασε και δεν έχτισε καμία ταλαιπωρία βουνού.

Προτιμάμε χωρίς σκέψη να μην έχουμε τεχνητό και να έχουμε ραδίκια με κλειστά λιφτ και ταλαιπωρημένα βουνά όπως κανένα χιονοδρομικό του κόσμου?

Ή προτιμάμε με σκέψη να έχουμε τεχνητό και να έχουμε πίστες με χιόνι, με ανοιχτά λιφτ όπως όλα τα χιονοδρομικά του κόσμου?

Υπάρχει και ο ορθολογικός σχεδιασμός με σκέψη. Στο χέρι της Κεφαλογιάννη, του Μητσοτάκη, του Χατζηδάκη και όλων των υπεύθυνων είναι από εδώ και πέρα να υπάρχει σκέψη. Λάθος έγινε ο Παρνασσός, λάθος έγιναν και τα Καλάβρυτα. Εκτός από τα λάθη μπορούμε να αρχίσουμε και τα σωστά όπως ολα τα χιονοδομικά του κόσμου, έτσι για αλλαγή. 50.000.000 τι θα γίνουν?

4. Ο Παρνασσός ανοίγει και κλείνει λιφτ και πίστες ανάλογα με την πίεση. Είναι ντροπή για την χιονοδρομία, για τη λογική, για την ασφάλεια και τα λεφτά του Έλληνα φορολογούμενου το ότι κάποια είναι διαπραγμάτευση και κάποιοι τράβηξαν κουπί στην πίεση.

 

 

 

 

 


Ευθεία μη φοβάσαι βρε

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για να λέμε του στραβού το δίκιο, πλέον τα χιονοδρομικά χωρίς τεχνητό τείνουν να εξαφανιστούν.

Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος γιατί να μην μπορεί να γίνει και στον Παρνασσό αυτό που γίνεται στις Άλπεις, στην Αμερική, σε όλο τον κόσμο , ειδικά από την στιγμή που η τεχνολογία δίνει λύσεις. Πόσες φορές έχετε πάει σε κάποιο χιονοδρομικό στις Άλπεις και κουνάγατε το κεφάλι απογοητευμένοι με τον βιασμό του φυσικού περιβάλλοντος λόγω υποδομών τεχνητής χιόνωσης ή ελέγχου χιονοστιβάδων; Πόσες φορές καθήστε σε ένα σαλέ με καταπληκτική θέα και ευχηθήκατε να μην υπήρχε για να είναι η πλαγιά παρθένα; 

Το έχω πει πολλές φορές, δεν χρειάζεται να προσπαθούμε να ανακαλύψουμε την πυρίτιδα κάθε φορά, μπορούμε απλά να ακολουθήσουμε αυτό που κάνουν παντού αλλού. Έστω και σε ένα μόνο βουνό από τα πάρα πολλά της χώρας μας. 

Είναι πραγματικά απίστευτο  ότι σε μια από τις πιο ορεινές χώρες της Ευρώπης, με δεκάδες βουνά πάνω από τα 2000 μέτρα δεν έχουμε την τόλμη και το όραμα να αξιοποιήσουμε όλο το μέγεθος έστω και ενός από αυτά, να αξιοποιήσουμε λύσεις που αποδεδειγμένα δουλεύουν και να φτιάξουμε ένα χιονοδρομικό που θα κάνει τον κόσμο να θέλει να έρχεται για περισσότερες από μια μέρες. 

 

  • Like 1

Νίφει!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Οι Αλπεις είναι στην Ευρώπη και τα βουνά μας στην Ελλάδα.


Practice makes perfect

Share this post


Link to post
Share on other sites

Κι η Ελλάδα στην Ευρώπη είναι!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oι Άλπεις είναι Άλπεις, η Ελλάδα είναι Ελλάδα και οι δεκάδες άλλες χώρες που έχουν τεχνητό χιόνι στα χιονοδρομικά τους είναι η κάθε μια διαφορετική.

Έχω γράψει και τι κάνουν ΟΛΑ μα ΟΛΑ τα χιονοδρομικά του κόσμου που μόνο τα Ελληνικά δεν τα κάνουν.

Μια μικρή λίστα ΕΚΤΟΣ Άλπεων. Όποιος βρει ποιο ΔΕΝ έχει τεχνητό κερδίζει μάθημα σκι.

Aνδόρρα : Pal/Arinsal,Ordino Arcalís, Soldeu
Αρμενία: Myler (free economic zone, casino, land lease)
Αργεντινή: Las Lenas, Chapelco,
Αυστραλία: Perisher, Thredbo, Falls Creek, Mt. Buller
Βοσνία: Jahorina, Feldberg
Γαλλία: Le Lioran, SuperBesse, Le Mont-Dore
Γερμανία: Brauneck , Wegscheid
Γεωργία: Gudauri
Iταλία: Abetone
Ισπανία: Cerler, Boí Taüll, Panticosa, Candanchú, Astún,Port del Comte
Κινα: Changbaishan, Yabuli, Lake Songhua, Wanfeng
Μαυροβούνιο: Kolašin 1450
Νεα Ζηλανδία: Whakapapa, Cardrona, Coronet Peak
Νορβηγία: Trysil, Oppdal, Voss
Νότια Κορέα: YongPyong, Muju Deogyusan
Πολωνία: Szczyrk
Ρωσια: Big Wood
Σλοβενία: Maribor
Σλοβακία: JASNA Nizke Tatry
Σουηδία: Are, Hemavan, Idre Fjall, Salen, Romme Alpin, Lofsdalen, Tänndalen
Τσεχία: Špindlerův Mlýn, Klínovec
Τουρκία: Kayseri, Palandöken (Ejder 3200 World Ski Center)
Xιλή: El Colorado, Valle Nevado, La Parva
Φινλανδία: Levi, Ylläs

Από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε και βήμα βήμα να κάνουμε όσα μπορούμε από τα παρακάτω. Η σειρά στα πλαίσια του εφικτού είναι προς συζήτηση. Σίγουρα δεν μπορεί να "προσαρμοστούν στην Ελληνική πραγματικότητα" οι  καφετέριες με αναβτήρες και να ονομαστούν χιονοδρομικά. Οι καφετέριες με αναβατήρες πρέπει να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα της χιονοδρομίας.

Quote

Ακολουθεί μια καταγραφή των βασικών παραμέτρων, που θα έπρεπε να εξασφαλιστούν, πριν ξεκινήσει οποιαδήποτε επένδυση σε χιονοδρομικό κέντρο. Φυσικά στα παραδείγματα Παρνασσού, Καλαβρύτων και Βασιλίτσας υπάρχει υφιστάμενη επένδυση, καθώς και κάποιες δρομολογημένες.   

 

 

 

 

1. Οικονομική βιωσιμότητα:

 

 

Η οικονομική βιωσιμότητα πρέπει να επιβεβαιωθεί από εξειδικευμένες μελέτες οι οποίες καταλήγουν στο bankability, με την γενικότερη έννοια ανάλυσης επενδύσεων με προοπτικές επένδυσης ή δανειοδότησης. Σαν κοινό στοιχείο και πριν οποιαδήποτε άλλη ανάλυση, τα απαραίτητα είναι τα παρακάτω.

 

 

Ελάχιστα χιονοδρομικά είναι κερδοφόρα σαν επένδυση με τους οικονομικούς όρους  ιδιωτικών επενδύσεων σε αναβατήρες, (SPV IRR - Project Finance). Αντίθετα, σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις σε μεγάλη ακτίνα από το χιονοδρομικό, έχουν αύξηση τζίρου από την "δωρεάν" κατασκευή και λειτουργία ενός χιονοδρομικού. Αυτό το παράδοξο πρέπει να ισοσκελιστεί με μια συνολική εκτίμηση της μηδενικής λύσης "να μη γίνει", «να αναπτυχθεί με επενδύσεις»  ή "να κλείσει" το χιονοδρομικό, σε σχέση με τα συνολικά πιθανά έσοδα κράτους-επιχειρήσεων-κοινωνίας της προτεινόμενης λύσης.

 

 

Ενδεικτικά στον Παρνασσό οι φόροι από την κατασκευή νεόδμητων από το 1980 είναι τουλάχιστον της τάξης δεκάδων χιλιάδων ευρώ για την κάθε τελική κλίνη. Ανάλογα με την εξέταση, αρκετές χιλιάδες κλίνες δεν θα είχαν κατασκευαστεί αν δεν υπήρχε το χιονοδρομικό. Κάθε επισκέπτης δίνει ενδεικτικά 37 ευρώ εισιτήριο, όπου 7 ευρώ είναι ΦΠΑ στο χιονοδρομικό και 70 ευρώ βενζίνη όπου τα 40 ευρώ είναι φόροι. Συνεπώς τα γενικά κέρδη από την επένδυση προέρχονται από παράπλευρους τομείς της οικονομίας και είναι σημαντικά. 

 

 

Υπάρχουν τρεις μέθοδοι χρηματοδότησης που έχουν δουλέψει επιτυχημένα για χιονοδρομικά. Η πρώτη είναι η παραχώρηση περιοχής σε εταιρία  με δικαίωμα επενδυτή για κάποιες κλίνες-υποχρέωση για κάποιους αναβατήρες. Η δεύτερη είναι τοπική συνιδιοκτησία, στο υφιστάμενο χωριό/πόλη/περιοχή και σε κάποιους που έχουν επιχειρήσεις να ανήκει η εταιρία που έχει το χιονοδρομικό. Η τρίτη είναι η συνεισφορά στο χιονοδρομικό όσων  επιχειρήσεων έχουν έσοδα, επειδή υπάρχει το χιονοδρομικό και σε κάποιες πριπτώσεις και του κράτους. Υπάρχουν παραδείγματα με τον συνδυασμό των τριών μεθόδων.

 

 

Όλα τα πετυχημένα χιονοδρομικά του εξωτερικού έχουν τεχνητό χιόνι (Τα Ελληνικά δεν έχουν). Εδώ και αρκετά χρόνια, όλες οι νέες επενδύσεις, σε χιονοδρομικά έχουν σαν απαραίτητη προυπόθεση το τεχνητό χιόνι. Παράλληλα συνεχώς προσπαθούν να επεκτείνουν στα πλαίσια του εφικτού την κάλυψη της τεχνητής χιόνωσης αλλά και να εξασφαλίσουν την χιονοκάλυψη με φυσικά μέσα. Στον Παρνασσό είναι εύκολο να υλοποιηθεί το μικρό σχέδιο δυο λιμνών, με 20% των πιστών και δύσκολο να υλοποιηθεί το μεγάλο σχέδιο με άντληση από χαμηλά. Στα Καλάβρυτα είναι εύκολο να υλοποιηθεί ολιστικό σχέδιο και στην Βασιλίτσα είναι πολύ εύκολο. Ανάλογα με την περίπτωση στο εξωτερικό έχουμε δει από 2% έως 20% των επενδύσεων του χιονοδρομικού να είναι σε τεχνητό χιόνι. Σίγουρα τα Καλάβρυτα, το μικρό σχέδιο του Παρνασσού και η Βασιλίτσα είναι στο κάτω όριο των παραδειγμάτων με "φθηνό" τεχνητό.

 

 

Η τελευταία απαραίτητη προυπόθεση είναι το snow sure, έννοια που τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει με την κλιματική αλλαγή. Παρόλα αυτά τα στοιχεία 30ετίας, δείχνουν ότι ο Παρνασσός από υψόμετρο 1800μ, τα Καλάβρυτα από 1900μ και η Βασιλίτσα από 1700μ πληρούν σαν γενική αρχή τον όρο snow sure, όπως τον αντιμετωπίζουν οι τράπεζες. Τα πιο πολλά χιονοδρομικά που εξετάστηκαν έχουν καλύτερη χιονοκάλυψη από τα παραπάνω υψόμετρα των Ελληνικών. Όμως με τεχνητό χιόνι, επεκτάσεις και επεμβάσεις, αυτό μπορεί να αλλάξει και να έρθουν κοντά στον μέσο όρο. Το επιθυμητό 20 Δεκέμβρη – 20 Απρίλη με επεκτάσεις και τεχνητό χιόνι στα παραπάνω υψόμετρα θα είχε χιονοκάλυψη 25 έως 27 στις 30 προηγούμενες χρονιές (1993-2023). Παράλληλα το 1η Ιανουαρίου – 31η Απριλίου θα ήταν 29 στις 30, νούμερα που είναι αντίστοιχα με τον μέσο όρο των χιονοδρομικών του εξωτερικού.

 

 

2. Χιονοδρομικό προϊόν:

 

 

Οι παρακάτω καταγραφές επικεντρώνονται στα σημεία όπου τα Ελληνικά Χιονοδρομικά έχουν σημαντικές διαφορές από τα επιτυχημένα του εξωτερικού:

 

 

Στα κερδοφόρα και επιτυχημένα χιονοδρομικά, το πρώτο και απαραίτητο στοιχείο είναι ότι μπορείς να κάνεις σκι χωρίς αυτοκίνητο. Υπάρχουν πολλά καταλύματα ski in - ski out. Πάντα υπάρχει υποδομή με ΜΜΜ από οποιοδήποτε κομβικό σημείο/κατάλυμα/τρένο κλπ να μπορείς να μεταφερθείς στην βάση του λιφτ. (ΧΚΚ: ski train/οδοντωτός/bus) (XKΠ: ski train/bus)

Σε συνέχεια αυτής της  πρόσβασης, έχουν κάνει κάθε προσπάθεια η σύνδεση με χωριό να είναι ski in - ski out. Αυτό υλοποιείται, είτε με την κατασκευή purpose built κατοικιών στις πίστες του σκι, είτε με σύνδεση με τελεφερίκ χαμηλά. Το πόσο πιο χαμηλά, έχει σαν βασικό σκοπό να είναι πιο κοντά στις κατοικίες και στους οδικούς άξονες ή τρένα είναι εφικτό. Στο XKK η προτεινόμενη λύση είναι ξενοδοχεία στο Ξερόκαμπο ή τελεφερικ από τα Καλάβρυτα/Λούσους. Στο ΧΚΠ έχουν προταθεί κλινες στο οροπέδιο, αλλά και πολλές εναλλακτικές  για τελεφερίκ από Λιβάδι ή Σκαμνό ή Τιθορέα ή Δαύλεια. Στη Βασιλίτσα ένας απλός αναβατήρας στη Σμίξη ή κλίνες ψηλά είναι οι λύσεις που έχουν προταθεί.

Οι πίστες κάθε καλοκαίρι έχουν επέμβαση στα σημεία όπου δεν πιάνει χιόνι για να μειωθεί η αίσθηση πέτρας/χώματος του χιονοδρόμου. Φυτεύσεις, λιθοτριψίες, πλαστικά «χιόνια», dry slope, χιονοπαγίδες κλπκλπ . Στο ΧΚΠ, υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στις ράχες (6,  Ηρακλής, Βάκχoς) και στις βάσεις, 1950, 1750, 1850, 1650. Στο ΧΚΚ υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στις ράχες (Στύγα, Άρτεμις) και στις βάσεις Αχιλλέα, Δάφνη, Στύγα. 

Σαν χιονοδρομικό πεδίο, έχουν περιοχή σκι «παντός καιρού». Ανάλογα με το σημείο, υπάρχει η υποδομή να μπορείς να κάνεις όσο πιο καλό σκι είναι εφικτό, ανεξαρτήτως καιρού. Υπάρχει ειδικός σχεδιασμός και υποδομές με λιφτ στα σωστά σημεία, για την «συνηθισμένη» κακοκαιρία, ώστε να μπορεί να υπάρχει χιονοδρομία ποιότητας σε μεγάλη έκταση.  Κοινό σημείο όλων αυτών των προσπαθειών είναι το τρίπτυχο περιοχή με δέντρα/χαμηλά υψόμετρα/τεχνητό χιόνι Στα πλαίσια του εφικτού υπάρχει περιοχή σκι, με υποδομές και λιφτ ακόμα και για περιπτώσεις όπου οι άνεμοι ή η ένταση της κακοκαιρίας είναι μεγαλύτερη, για να εξασφαλίσουν το ότι μπορείς να κάνεις κάθε μέρα σκι.  Ο στόχος είναι το κάθε 4η μερο ή 6η μερο διακοπών να έχει 4 και 6 μέρες σκι αντίστοιχα (ΧΚΚ Τελευταίο δέντρο Αυγό, Χιονοστιβάδα, 2200 πίστα Στύγας)  (ΧΚΠ Μεδεών, 7, Ρεμα, Μπακαλούκα), (ΧΚΒ δέντρα).

Παράλληλα υπάρχει η υποδομή για να "μάθει ο κόσμος σκι". Έχουν οργανωμένη περιοχή σκι αρχαρίων με baby, κυλιόμενους και αποκλειστικούς αναβατήρες. Έχουν οργανωμένη και με εξυπηρέτηση από αποκλειστικούς αναβατήρες περιοχή σκι επιπέδου 1-2. Όλα είναι φτιαγμένα ώστε το σκι να φανεί εύκολο και ξεκούραστο στον κάθε νέο χιονοδρόμο. Τα παραδείγματα είναι πάρα πολλά και ειδικές περιοχές για παιδιά και αρχαρίους αποτελούν βασικό στοιχείο κάθε χιονοδρομικού. Τα Ελληνικά δεν έχουν βελτιώσει προς αυτή τη κατεύθυνση τις υποδομές τους όσο θα μπορούσαν.

Ειδικά τα τελευταία χρόνια, έχουν όριο εισιτηρίων τις ημέρες υψηλής περιόδου ώστε να εξασφαλιστεί ένα καλό επίπεδο υπηρεσιών χωρίς ουρές. ΧΚΠ θα έπρεπε να ήταν περίπου 6.000, ΧΚΚ περίπου 2.500 και με τις επενδύσεις θα μπορούσε να ανέβει στις 4.000,  ΧΚΒ 3.000 αν επισκευαστούν όλοι οι αναβατήρες.

 

 

Σαν διαφήμιση, Σεπτέμβρη (το αργότερο) έχει ανακοινωθεί το πρόγραμμα, συνήθως 20 Δεκέμβρη - 10 Απρίλη και όλες οι βασικές πληροφορίες για την λειτουργία. Αυτό θα κοινοποιηθεί με πλήρες διαφημιστικό πρόγραμμα σε εγχώριους και ξένους χιονοδρόμους, tour operators κλπκλπ. Κύριο στοιχείο αξιοπιστίας είναι το πρόγραμμα να μπορεί με τα μέσα, το προσωπικό και τις υποδομές να τηρηθεί όλη τη σεζόν με την συνέπεια και την σταθερότητα που απαιτείται ανάλογα με το σημείο και πόσο το επηρεάζει ο καιρός. Υπάρχει η «συνηθισμένη» χιονόπτωση και τα «συνηθισμένα» προβλήματα όπου 24ωρες βάρδιες φροντίζουν να ανοίξει το χιονοδρομικό άμεσα και να ενημερώσουν άμεσα τους πελάτες εάν υπάρχει πιθανότητα να μην είναι έτοιμο. Η αξιπιστία στα χιονοδρομικά δύσκολα χτίζεται και εύκολα χάνεται. Στους τουριστικούς οδηγούς η λέξη reliable ή weather prone, συνοδεύει κάθε χιονοδρομικό. Είναι γενικά παραδεκτό ότι η αξιοπιστία των Ελληνικών Χιονοδρομικών είναι χαμηλή. Αυτό μπορεί να λυθεί με βραδινές βάρδιες και έκτακτο προσωπικό, καθώς και με την ορθή συντήρηση των αναβατήρων. Ενδεικτικά η Βασιλίτσα έχει φέτος 3 χαλασμένους αναβατήρες. Ο Παρνασσός έχει αναστολές (πρακτικά κλειστό χιονοδρομικό) πολύ συχνά μετά από συνηθισμένες κακοκαιρίες. Τα Καλάβρυτα καθημερινές δεν ανοίγουν Στύγα και Άρτεμη αν ο αέρας είναι ισχυρός ενώ με περισσότερο αέρα τα Σαββατοκύριακα ανοίγουν.

 

 

Τέλος το κοινό σημείο όλων των επενδύσεων είναι η προσπάθεια για αύξηση του πεδίου πιστών στα 30 και παραπάνω χιλιόμετρα μήκος. Όπως ακριβώς δείχνουν οι μελέτες για τα Καλάβρυτα, πρέπει να υπάρχει ένα πεδίο στο οποίο ο χιονοδρόμος θα βρει ενδιαφέρον για παραπάνω από μια μέρα και παραπάνω από ένα Σαββατοκύριακο. Παρόλο που το πρώτο σημείο της μελέτης είναι οι νέες πίστες, στην πράξη αυτές έχουν αγνοηθεί. Αυτό συμβαίνει και στον Παρνασσό όπου υπάρχει μεγάλη δυναότητα επέκτασης σε μεγαλύτερα υψόμετρα και υπάρχουν και 4 αναβατήρες με πολλά χιλιόμετρα πιστών αφημένοι να σκουριάζουν. Η Βασιλίτσα έχει δύο αναβατήρες αφημένους να σκουριάζουν και μεγάλες δυνατότητες επέκτασης.

 

 

Συμπερασματικά οι προσπάθειες είναι, να υπάρχει ένας προορισμός χειμερινών χιονοδρομικών διακοπών, οι οποίες σίγουρα να είναι παραπάνω από το Σαββατοκύριακο. Ο στόχος είναι όσο περισσότεροι χιονοδρόμοι μπορούν να "γεμίσουν" τις καθημερινές, κανονίζοντας πριν τον χειμώνα τις διακοπές τους. Ενδεικτικά, σε πολλά χιονοδρομικά δεν μπορείς να κάνεις κράτηση κλίνης για λιγότερο από πέντε ημέρες. Ειδικά όσα είναι κοντά σε αστικά κέντρα, είναι δεδομένο ότι θα είναι γεμάτα τα Σαββατοκύριακα όπως είναι ήδη τα ΧΚΠ, ΧΚΚ και ΧΚΒ. , Μάλιστα ελάχιστα έχουν 5.000.000 κατοίκους σε δυόμιση ώρες απόσταση όπως τα ΧΚΠ ΧΚΚ. Αντίθετα με τα Ελληνικά, προσπαθούν να αποθαρρύνουν τις επισκέψεις του Σαββατοκύριακου, με τιμές ή όριο εισητηρίων και κάνουν κάθε προσπάθεια να διαφημίσουν και να προσελκύσουν χιονοδρόμους τις καθημερινές. 

 

 

3. Τουριστικό προϊόν

 

 

Σχεδόν όλα τα χιονοδρομικά λειτουργούν κομβικά λιφτ 12 μήνες το χρόνο. Κάνουν ενέργειες για να υπάρχουν δραστηριότητες 12 μήνες το χρόνο. ΧΚΚ, ΧΚΠ, ΧΚΒ ουσιαστικά δεν λειτουργούν καλοκαίρι. Ποδηλασία, πεζοπορία, ορειβασία, ιππασία, toboggan, προπονητήρια και πάρα πολλές άλλες δραστηριότητες. Σε κάθε κύρια κορυφή σε ακτίνα πχ 50χλμ από την πλησιέστερη υπάρχει ένας αναβατήρας που λειτουργεί όλο το χρόνο. Η μελέτη των Καλαβρύτων δείχνει ακριβώς αυτό αλλά δεν υπάρχει στην σύμβαση καμία τέτοια ενέργεια.

Όλα επενδύουν στην προσέλκυση των υφιστάμενων χιονοδρόμων (αύξηση των ημερών σκι που κάνουν) και δημιουργία νέων με διαφήμιση, αξιόπιστη λειτουργία, ασφάλεια, λευκές εβδομάδες κλπκλπ. Υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες Έλληνες Χιονοδρόμοι που δεν ανεβαίνουν ούτε μια καθημερινή. Από μια μόνο να ανέβει ο καθένας, αμέσως τα έσοδα του χιονοδρομικού πολλαπλασιάζονται.

Βασικό στοιχείο που δεν υπάρχει στην Ελλάδα είναι να υπάρχει η δυνατότητα εργαζόμενοι και παιδιά να έχουν κάποιες ημέρες σκι μέσα στο χειμώνα. Στην Ελλάδα πρακτικά οι ημέρες μέσα στο χειμώνα εκτός Χριστουγέννων είναι 2 (Καθαρά Δευτέρα, 25η Μαρτίου) και ίσως και μια τοπική αργία. Παράλληλα οι εργαζόμενοι (κατά παράβαση εργατικής νομοθεσίας σε πολλές περιπτώσεις) εξαναγκάζονται σε λήψη του μεγαλύτερου μέρους της άδειας Αύγουστο Χριστούγεννα Πάσχα. Στο εξωτερικό υπάρχουν συνήθως εβδομάδες και σε κάποιες περιπτώσεις δύο εβδομάδες. 

Υπάρχει προσπάθεια (σε πολλές περιπτώσεις υπερπροσπάθεια, αποτυχημένη στην πράξη για τον επισκέπτη) να υπάρχει εναλλακτικό τουριστικό προϊόν από ιστορικούς προορισμούς, μέχρι λίμνες, μουσεία, καζίνο, αφορολόγητα μαγαζιά, northern lights και πάρα πάρα πολλά ανάλογα με τι υπάρχει κοντά. Το πιο πετυχημένο παράδειγμα είναι το Zell am See, που επειδή υπάρχει περιγραφή για δάσος, χιονισμένο βουνό και λίμνη στον παράδεισο των Μουσουλμάνων, με μια απλή ιδέα πέτυχε εξαιρετικά αποτελέσματα επισκεψιμότητας. Ακόμα και σε απόσταση πολλών ωρών, να υπάρχει κάτι που ίσως να ενδιέφερε έναν τουρίστα, θα το αναφέρει το χιονοδρομικό, στις πιο πολλές περιπτώσεις σαν να είναι πολύ πιο κοντά από την πραγματικότητα.

Στην Ελλάδα μια επίσκεψη στα site των χιονοδρομικών Βασιλίτσας, του Παρνασσού, των Καλαβρύτων και στα site των τουριστικών σημείων Μνημείο 1943, Αγία Λαύρα, Μέγα Σπήλαιο, Ολυμπίας, Δελφών, Βεργίνας, Μετεώρων και της Ακρόπολης θα πείσει για το πόσο ασύνδετα είναι σαν τουριστικοί προορισμοί. Ένα απλό google "4day ski trip, Acropolis, Delfoi" θα δείξει ότι δεν υπάρχει η παραμικρή σύνδεση σαν τουριστικό προϊόν.

4. Σχόλια επί των δρομολογημένων επενδύσεων στα Καλάβρυτα

Σε αντίθεση με κάθε χιονοδρομική, οικονομική και πρακτική λογική, αλλά και όλες τις υφιστάμενες μελέτες, η μέγιστη δυναμικότητα του αναβατήρα Στύγα περιορίζεται στα 1200 άτομα ανά ώρα. Ο υφιστάμενος αναβατήρας έχει δυναμικότητα 756 άτομα την ώρα που σημαίνει ότι η αύξηση δε θα είναι πολύ λιγότερο από διπλάσια. Το συνολικό αποτέλεσμα μείωσης της αναμονής στον αναβατήρα θα είναι λιγότερο από 40%. Εδώ και πολλά χρόνια, κάθε ημέρα υψηλής προσέλευσηςη ουρά και ο χρόνος αναμονής στον αναβατήρα είναι μεγάλος. Παράλληλα  αυτό οδηγεί πολλούς χιονοδρόμους να μην ανεβαίνουν τέτοιες ημέρες.

Είναι σφάλμα ότι για τα επόμενα 30 χρόνια, (εάν ισχύει στην τελική παραγγελία), τα τεχνικά μέρη του αναβατήρα να είναι διαστασιολογημένα για μέγιστο 1200 άτομα ανά ώρα, όπως γράφουν οι τεχνικές προδιαγραφές. Αυτό σημαίνει ότι θα εξακολουθήσει να έχει συνωστισμό, απλά 40% λιγότερο από σήμερα. Την στιγμή που τα πιο πολλά παρόμοια λιφτ έχουν σχεδιασμό δυναμικότητας 2.000 - 2.500 ατόμων ανά ώρα, είναι λάθος να γίνει οικονομία σε αυτό. Πρέπει να υπάρχει σαν προοπτική η δυνατότητα αναβάθμισης, εάν και όποτε αυτό κριθεί αναγκαίο. Εάν κρίσιμες υποδομές περιοριστούν σε διαστασιολόγηση των 1.200 ατόμων ανά ώρα, δεν θα μπορεί να γίνει αύξηση. Η διαφορά του κόστους είναι (από τα παραδείγματα του Παρνασσού) μικρή, αλλά η προοπτική αύξησης της δυναμικής στο διπλάσιο θα είναι ανεκτίμητη.

Για οποιονδήποτε έχει κάνει σκι στα Καλάβρυτα υπάρχει βεβαιότητα ότι με δυναμική 1200 άτομα την ώρα θα δημιουργηθούν ουρές στα πλαίσια του "μη αποδεκτού" για χιονοδρομική ημέρα. Αν και δεν μπορεί να υπάρξει χρόνος αποδεκτής ή μη αποδεκτής ουράς, η Στύγα είναι συχνό να έχει σε αναμονή επιβίβασης 30 λεπτών τις καλές ημέρες υψηλής προσέλευσης. Είναι απαραίτητο να μην "καταδικαστεί" το χιονοδρομικό για τα επόμενα 30 χρόνια, να μην μειώσει σημαντικά τον χρόνο αναμονής, ενώ υπάρχει η δυνατότητα με ελάχιστα έξοδα να τον μειώσει κατά δυο τρίτα. Το ερώτημα με την δυναμικότητα των 1200 ατόμων ανά ώρα είναι:

Αν αυξηθεί όπως είναι επιθυμητό η προσέλευση, πάλι 30 λεπτά θα είναι η αναμονή?

Ο αναβατήρας Στύγα ακόμα και στις μελέτες είχε καμπίνες ή combi. Από την στιγμή που η λύση του combi απέτυχε στον Παρνασσό, είναι καλύτερο να μπουν μόνο καμπίνες αντί για καρέκλες. Κάθε Έλληνας πολίτης, πρέπει να έχει δικαίωμα να ανέβει σε ένα από τα πιο όμορφα μέρη της Ελλάδας να θαυμάσει τη θέα. Είναι ανορθόδοξη απόφαση να ανεβαίνει ο κόσμος στη Βαθιά Λάκκα, να βλέπει μια λάκκα και να μην ανεβαίνει στην κορφή να βλέπει όλη την Ελλάδα. Και έσοδα θα έχει το χιονοδρομικό και χιονοδρόμους θα κερδίσει και ο Έλληνας θα δει το βουνό. Σε ποσοστό που πλησιάζει το 100% παραδείγματα παγκοσμίως, τα χιονοδρομικά (και όχι μόνο) έχουν ή σχεδιάζουν καμπίνα σε κάποια ψηλή κορφή για 12μηνο και μη χιονοδρομικό τουρισμό. Αυτό ισχύει εκεί που δεν υπάρχει σε ακτίνα 50χλμ υποδομή, με αντίστοιχη καμπίνα σαν ανταγωνισμός. Δεν ισχύει μόνο για περιπτώσεις, όπου γειτονική κορφή έχει αυτή την υποδομή.

Το τερματικό και το μοντέλο του, πρέπει να επιλεχθεί με μοναδικό μέλημα την αντοχή στον αέρα και την παγοποίηση. Οι ειδικοί μπορούν να προτείνουν πολλές διαφορετικές προτάσεις. Διπλό σύρμα (τεχνολογία funivor ή tricable) και τερματικό πλήρως εγκιβωτισμένο είναι ενδεικτικές. Εναλλακτικά, ας εγκατασταθεί το απλούστερο ταχύ λιφτ που αντέχει στον καιρό. Ας διαλέξουμε αν θέλουμε νέα λιφτ, για να μοιάζουν ωραία στα εγκαίνια με λιακάδα ή να δουλεύουν.

To μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το ΧΚΚ είναι οι καιρός και πως με κακό καιρό θα ικανοποιήσει τον μέσο χιονοδρόμο. Όλοι αναγνωρίζουν ότι ο Αχιλλέας έχει πολύ περιορισμένο πεδίο και κλίσεις για κάποιον που έχει φτάσει σε επίπεδο 4 στο σκι. Ομίχλη και αέρας είναι οι εχθροί του χιονοδρόμου σχεδόν το ένα τρίτο των ημερών ανάλογα με τον χειμώνα  Περίπου 30-40 μέρες το χρόνο η Στύγα και η Άρτεμις είναι κλειστές και θα είναι κλειστές ΚΑΙ με τα νέα λιφτ. Πολλές ημέρες, έχουν ομίχλη που είναι αδύνατο να χαρείς σκι.

Πρέπει σαν αντίστοιχης  προτεραιότητας από την νέα Στύγα και τον νέο Αχιλλέα (και πριν την Άρτεμις R που ακυρώθηκε) να εγκατασταθεί ο πιο φτηνός και απλός αναβατήρας που θα προτείνει ο κατασκευαστής στην θέση Ειρήνη 2. H τελική θέση πρέπει να ξεκινάει από την θέση της ένωσης του κάτω κομματιού της Αρμονίας, με την εκτός πίστας διαδρομή παράλληλα με την Ειρήνη. Σε αυτή τη διαδρομή έχει χιόνι, μιας και έχει αρκετή κλίση (τα σημεία χωρίς κλίση στον Ξερόκαμπο δεν κρατάνε χιόνι εξαιτίας της γωνίας του ήλιου), προσφέρει καταβάσεις εντός και εκτός πίστας για αρχάριους μέσους και καλούς σκιερ, με καλή ορατότητα λόγω δέντρων. Ενδειτικά σήμερα 23Μαρτίου έχει χιόνι, στην Δάφνη και στον Αχιλλέα δεν έχει εδώ και 10 ημέρες. Πιθανότατα ένας ορθός σχεδιασμός θα οδηγήσει να είναι ανοιχτό ημέρες αντίστοιχες με την Δάφνη (σχεδόν όλες).

Υπάρχει η ανάγκη να εξυπηρετηθεί και η πίστα της Στύγας με κακό καιρό. Με ένα συρόμενο το οποίο να είναι προσβάσιμο από την Θέτις, την Άρτεμις R και τα baby προς την πίστα της Στύγας το οποίο να καταλήγει σε υψόμετρο περίπου 2200 μέτρων πάνω από το καταφύγιο μπορεί να γίνει εκμεταλλεύσιμο το 70% της πίστας της Στύγας ακόμα και με ισχυρούς ανέμους.

Αντίθετα δεν υπάρχει πεδίο που να εξυπηρετείται από αναβατήρα για χιονοδρόμους επιπέδου 1-3. Το παράδοξο είναι ότι τα Καλάβρυτα έχουν τρεις από τις ιδανικότερες περιοχές πράσινων/μπλε πιστών οι οποίες δεν έχουν αποκλειστικό αναβατήρα. Η ευθεία της Στύγας δεν έχει καν πρόσβαση. Η ευθεία του Αχιλλέα είτε έχει «παράνομη» πρόσβαση με τον αναβατήρα Δάφνη ή πρέπει πρώτα ο χιονοδρόμος να «υποφέρει» στα πρώτα μέτρα του Αχιλλέα στο περίφημο «Βιετνάμ». Η μπλε της Ειρήνης/Δάφνης ουσιαστικά δεν έχει πρόσβαση καθώς το «σπρώξιμο» την κάνει εξαιρετικά κουραστική για snowboard και για αρχάριο χιονοδρόμο.

Συνοπτικά υπάρχει η αίσθηση ότι, όπως και ο Παρνασσός, πολλά από τα σημεία του σχεδιασμού έχουν σαν προοπτική έναν ιδανικό καιρό. Στον ρεαλιστικό όμως κόσμο τα προβλήματα με αυτόν τον σχεδιασμό είναι πολλά. Σε καθαρά οικονομική βάση η προτεραιότητα πρέπει να είναι (πριν ή έστω παράλληλα με τους νέους αναβατήρες) το τεχνητό χιόνι, η επέκταση, τα μόνιμα κανόνια και χιονοφράχτες για χιονοστιβάδες, τα dry slope και οι διαμορφώσεις, οι αναβατήρες επιπέδου 1-3, οι αναβατήρες παντός καιρού Στύγα 2200 και Ειρήνη 2. Ακριβώς όπως τα διαπιστώνουν και οι μελέτες που έχουν γίνει.

Αν δεν γίνουν τα μέτρα για τις χιονοστιβάδες, γιατί να μην πέσει και ο νέος αναβατήρας στην επόμενη χιονοστιβάδα, όπως έπεσε και ο υφιστάμενος?

 

 

5. Διδάγματα από τα "λάθη" του εσκυγχρονισμού του Παρνασσού.

Η έλλειψη εμπειρίας Ελλήνων (αλλά και Αυστριακών σε εφαρμογή στην Ελλάδα) Μηχανικών σε ίδιο έργο, συνδυάστηκε με πολιτικές, και περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες και οδήγησε σε όλο το "μεγαλείο των Ελληνικών Δημοσίων Έργων" αποτέλεσμα στον 32.000.000 ευρώ εκσυγχρονισμό του ΧΚΠ. Φυσικά όλη η κριτική παρακάτω είναι εκ του αποτελέσματος και πολλά από τα παρακάτω δεν μπορούσαν να προβλεφθούν. Αν κάποιος έβλεπε τότε τον διαγωνισμό, τον τότε σχεδιασμό και το τότε επιθυμητο αποτέλεσμα πολλά από αυτά δεν θα προβλεποντουσαν. Στα Καλάβρυτα δεν υπάρχει αυτή η δικαιολογία

Make it strong, make it simple, make it work. Η πρώτη αρχή εφαρμογής κάθε νέας τεχνολογίας, σε νέο μέρος, για νέους ιδιοκτήτες καταστρατηγήθηκε, πριν καν ξεκινήσει να κατασκευαστεί το έργο. Η μεγαλη αλλαγή έγινε στις τεχνικές προδιαγραφές και την αλλαγή του σχεδιασμού για περιβαλλοντικούς και άλλους λόγους. Οι απαραίτητοι ενδιάμεσοι σταθμοί στο 1950 και στο 2150 δεν έχουν γίνει ακόμη, ενώ αποτελούσαν βασικό κομμάτι του σχεδιασμού, με αποτέλεσμα την πολυπλοκότητα της καθημερινής εκκίνησης και της λειτουργίας των αναβατήρων.

Η εκπαίδευση ικανού αριθμού στελεχών, στην λειτουργία τέτοιων υπερσύγχρονων αναβατήρων μπορεί να θεωρηθεί ότι έγινε. Στην πράξη όμως, οδήγησε στην σημερινή κατάσταση, όπου με παραιτήσεις ή μη επαναπροσλήψεις εποχιακού προσωπικού, είναι αδύνατη λόγω υποστελέχωσης η λειτουργία όλου του χιονοδρομικού. Με τους μισθούς και τους όρους που προτεινει το χιονοδρομικό τα τελευταία χρόνια, στέλεχος με παρόμοια υψηλή τεχνική κατάρτιση μπορεί να βρει πολύ καλύτερο μισθό και όρους εργασίας. Ενδεικτικά, τα πρώτα χρόνια δοκιμαστικής λειτουργίας υπάρχουν τεχνικοί από το εξωτερικό.  Σε όλα τα σύνθετα μηχανολογικά εξαρτήματα είναι σύνηθες να επανέρχονται ανά περίπτωση και κατά διαστήματα, αντίστοιχης ικανότητας και εμπειρίας τεχνικοί. Αυτό δεν συμβαίνει στον Παρνασσό. 

Ο συνδυασμός των δύο παραπάνω με τον Ελληνικό χειμώνα και τις ιδιαιτερότητες των σημείων σε αέρα (ράχη 1750, 2150 - Ερμής), παγοποίηση (απόσταση από θάλασσα 15χλμ) και ένταση και βάρος χιονοπτώσεων (τρεις πόντοι χιονιου Άλπεις μπορεί να έχει ίδιο "βάρος" εκχιονισμού με ένα πόντο στην Ελλάδα, ανεμοσούρια μπορούν να φέρουν 50 πόντους σημειακά σε 10 πόντους χιονόπτωση) οδηγούν σε συχνά γνωστά φαινόμενα αναστολών.

Φυσικά και τα δυο παραπάνω μπορούν να διορθωθούν άμεσα. και να μην επαναληφθούν στα Καλάβρυτα με σωστό σχεδιασμό και πρόβλεψη των λεπτομερειών  στην μακροχρόνια λειτουργία του κέντρου. Για την αντοχή στον αέρα και τις παγοποιήσεις που πρέπει να είναι ο πρώτος στόχος, όπως δεν έγινε στον Παρνασσό, οι προδιαγραφές των αναβατήρων των Καλαβρύτων πρέπει να είναι η βασική παράμετρος

 

 

Όσον αφορά τις τεχνικές λεπτομέρειες, σε συνδυασμό με το κόστος ο Παρνασσός προχώρησε σε υπερδιαστασιολόγηση κάποιων αναβατήρων χωρίς καμία χιονοδρομική ή τουριστική λογική. Παράλληλα από την πρώτη ημέρα ήταν σαφές ότι έπρεπε τα ίδια χρήματα να διατεθούν σε άλλα πολύ πιο απαραίτητα έργα όπως η επέκταση, η προστασία από χιονοστιβάδες, το τεχνητό χιόνι, οι εξομαλυνσεις, η αντικατάσταση των συρόμενων του 1980 και ο ετήσιος προϋπολογισμός είναι τα πιο ενδεικτικά. 

 

 

Η πρώτη υπερδιαστασιολόγηση είναι στο 1650-1850 όπου η μικρή δυναμικότητα του πάρκινγκ 1650 και η ύπαρξη πάρκινγκ 1850 κάνει την επένδυση σαν αμιγώς συνδετική μεταφορική ικανότητα αδόκιμη. Σαν επένδυση χιονοδρομίας, υπάρχουν πολύ οικονομικότερες λύσεις για την ίδια χιονοδρομική ικανότητα 480 ατόμων την ώρα. Κυρίως όμως  η  διαπλάτυνση πιστών είναι το κύριο πρόβλημα που έπρεπε να λυθεί στο σημείο.

 

 

Ο άξονας αναβατήρας 1850-1950 (6- Ερμής) σαν μεταφορική ικανότητα είναι εντελώς ακατάλληλος στην διεύθυνση 2150-1950 καθώς για 3 άδειες καρέκλες επιστρέφει μια χρήσιμη καμπίνα, ρίχνοντας την συνολική μεταφορική ικανότητα στα 300 άτομα την ώρα. Αντίθετα η μεταφορική ικανότητα στην διεύθυνση 1950-1850 είναι 300 άτομα την ώρα αναιρώντας την όποια μεταφορική ή χιονοδρομική λογική. Σχεδόν όλες τις ημέρες που δεν λειτουργεί ο αναβατήρας Διας και όλα τα Σαββατοκύριακα, οι ουρές κάνουν σαφές ότι, με πολύ λιγότερα χρήματα χιονοδρομικά και μεταφορικά μπορούσε να υπάρχει πολύ καλύτερο αποτέλεσμα.

 

 

Το χρήσιμο αποτέλεσμα μεταφορικής ικανότητας 300  1950-1850 και 1200 ατόμων στο1850-2150 αντίστοιχα ως προς το κόστος είναι υπερπολλαπλάσιο αντίστοιχης ικανότητας λύσεων. Είναι ένα πρόβλημα που μπορεί να διορθωθεί σε κάποιο βαθμό αλλά και σε αυτή τη περίπτωση το κόστος θα παραμείνει πολλαπλάσιο αντίστοιχης μεταφορικής ικανότητας λύσεων και το τελικό αποτέλεσμα είναι η υποδιαστασιολόγηση. 

 

 

Σαν σύνοψη είναι απαραίτητο οι επενδύσεις στα Ελληνικά Χιονοδρομικά Κέντρα να γίνουν με οδηγό τις εξειδικευμένες μελέτες έμπειρων εταιριών τυ εξωτερικού και να συμπεριλάβουν όλα όσα κάνουν τα επιτυχημένα χιονοδρομικά στο εξωτερικό. Το μάθημα του Παρνασσού και του Φαλακρού πρέπει να αποτελέσει οδηγό σε κάθε νέα επένδυση καθώς οι ιδιαιτερότητες της χώρας μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγή των σχεδιασμών από τις μελέτες. Οι περιβαλλοντικοί όροι των απαραίτητων επεκτάσεων πρέπει να συζητηθούν σε ρεαλιστική βάση καθώς το κρίσιμο μέγεθος της έκτασης των πιστών κρίνει την βιωσιμότητα κάθε επένδυσης.

 

 

Ας μην ξεχνάμε ότι έχουμε 21 χιονοδρομικά που υπολειτουργούν στην χώρα μας. Μήπως είναι καλύτερο να έχουμε 3 επιτυχημένα?

Έχουμε χιλιάδες αυτοκίνητα να οδηγούν μέχρι τα 1750 και 1650 μέτρα μέσα σε Εθνικούς Δρυμούς ρίχνοντας χιλιάδες τόνους αλάτι. Μήπως είναι προτιμότερο να ανεβαίνουν από τα 1000 με τελεφερίκ?

Πόσοι ξένοι τουρίστες έχουν βαρεθεί τις Άλπεις, έχουν γεμίσει τα παραπάνω χιονοδρομικά και ψάχνουν χιονοδρομικό προορισμό «μικρότερο-φιλικότερο-διαφορετικό-εναλλακτικό-με ιστορικό ενδιαφέρον-με Ελληνικό ήλιο» ?

Δεν θα μπορούσε το 1% των Ελλήνων να πάει και τρεις μέρες χειμερινές διακοπές εκτός Σαββατοκύριακου?

 

 

Μιχάλης Ζιώτης

 

 


Ευθεία μη φοβάσαι βρε

Share this post


Link to post
Share on other sites

Από χιομοδρομικης απόψεως είναι δύσκολα τα πράγματα αλλά τουλάχιστον φέραμε δέντρα, να είναι πιο τροπικό το μπιτσομπαρο 

17106783683073088336423157858939.jpg

  • Haha 11

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, ΜΙΚ said:

Ισπανία: Cerler, Boí Taüll, Panticosa, Candanchú, Astún,Port del Comte

Στην Ισπανία και το Baquieira Beret έχει τεχνητό χιόνι.

c0304db4da.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ωραίο χιονοδρομικό, θηρίο.  Ένδεικτικά έχω βάλει που σαν "κλίμακα μεγέθους" θα μπορούσαν να είναι ο Παρνασσός και τα Καλάβρυτα. Για το τεχνητό πάει ανάποδα πια. Ποια χιονοδρομικά ΔΕΝ έχουν τεχνητό είναι το ζήτημα.


Ευθεία μη φοβάσαι βρε

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δυστυχώς το σκι στην Ισπανία είναι πιο ακριβό από την Αυστρία,αλλιώς το Baquira το έχω πολλά χρόνια υπόψη...

Τεχνητό χιόνι στην Ελλάδα σε μεγάλη κλίμακα μην περιμένεις.Δεν ενδιαφέρονται να επενδύσουν στα χιονοδρομικά.Αν γινόταν να τα κλείσουν χωρίς αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες θα τα είχαν κλείσει σίγουρα.Στην Ελλάδα μόνο οι παραλίες έχουν ενδιαφέρον για τους πολιτικούς 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, Sp said:

Τεχνητό χιόνι στην Ελλάδα σε μεγάλη κλίμακα μην περιμένεις.Δεν ενδιαφέρονται να επενδύσουν στα χιονοδρομικά.Αν γινόταν να τα κλείσουν χωρίς αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες θα τα είχαν κλείσει σίγουρα.Στην Ελλάδα μόνο οι παραλίες έχουν ενδιαφέρον για τους πολιτικούς 

Πολύ σωστά αλλά.... Αν εξαιρέσουμε τα 50.000.000 ευρώ που έπεσαν (ΧΚΠ, ΧΚΚ) και τα 50.000.000 απο το Ταμείο Ανάκαμψης που θα πέσουν δεν τους ενδιαφέρει. Ο Παρνασσός δεν χρειάζεται καν μεγάλης κλίμακας τεχνητό (πολλοί λένε ότι είναι και πανάκριβο). Το μικρό τεχνητό θα είχε κάνει θαύματα φέτος. Άραγε το έχουν βάλει στο ταμείο ανάκαψης?

Οποιαδήποτε άλλη χώρα με 100.000.000 θα είχε κάνει χιονοδρομικάρα. Στην Ελλάδα κάναμε ότι μας κατέβηκε στο κεφάλι.


Ευθεία μη φοβάσαι βρε

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, ΜΙΚ said:

Οποιαδήποτε άλλη χώρα με 100.000.000 θα είχε κάνει χιονοδρομικάρα. Στην Ελλάδα κάναμε ότι μας κατέβηκε στο κεφάλι.

Ναι σε οποιαδήποτε άλλη χώρα θα έκαναν το σχεδιασμό επαγγελματίες ειδικευμένοι σε τέτοιες επενδύσεις.Στην Ελλάδα οι αρμόδιες υπηρεσίες που αναλαμβάνουν ν΄αξιοποιήσουν τα ποσά αυτά απαρτίζονται από επαγγελματίες μεν,αλλά γενικά και όχι ειδικευμένοι σε χιονοδρομικά.Οπότε δεν έχουν γνώμη γι΄αποτελεσματική αξιοποίηση των κεφαλαίων αυτών.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Combo έχουν και στο zermatt, combo και το st anton, combo και ο Παρνασσος!!

τεχνιτο έχουν και οι Άλπεις και τα 3-5!!! 
 

Το θέμα δεν είναι τι έχεις αλλά τι μπορείς να δουλέψεις και να συντηρήσεις!!!

  • Like 5

ski_rossignol-experience-94-ti-2018_n11682-8878-1_l4.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, KonKan said:

Combo έχουν και στο zermatt, combo και το st anton, combo και ο Παρνασσος!!

τεχνιτο έχουν και οι Άλπεις και τα 3-5!!! 
 

Το θέμα δεν είναι τι έχεις αλλά τι μπορείς να δουλέψεις και να συντηρήσεις!!!

αυτο δεν εχει να κανει με το πως που κλπ ειναι τα βουνα, το κλιμα κλπ, αλλα με τους ανθρωπους που θα αναλαβουν να δουλεψουν κατι κ να συντηρησουν

Γιατι αν κρινουμε κ απο παραλιες, υποδομες κλπ σε νησια κ μπλα μπλα

  • Like 2

Snow is on my D.N.A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, GiGi said:

Από χιομοδρομικης απόψεως είναι δύσκολα τα πράγματα αλλά τουλάχιστον φέραμε δέντρα, να είναι πιο τροπικό το μπιτσομπαρο 

17106783683073088336423157858939.jpg

αυτή η καπνα τι είναι? ηλεκτρονικό τσιγάρο η ψήνουν σουβλάκια?


Snow is on my D.N.A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Turms said:

αυτή η καπνα τι είναι? ηλεκτρονικό τσιγάρο η ψήνουν σουβλάκια?

Από σουβλάκια σίγουρα όχι. Εφέ καπνού νομιζω είναι (δεν παρατήρησα αν βγήκε ο Ρουβας των πριονιων από μέσα, άσε που και να βγήκε δεν τον αναγνωρίζω). Για ηλεκτρονικό τσιγάρο πάλι, πολύ μ φαίνεται 

Edited by GiGi
  • Love 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

όχι ότι στο εξωτερικό δεν έχει τέτοια (και χειρότερα) αλλα την εικόνα άμα την αναλύσει κανεις είναι κάπως...δεν ξέρω πως να το πω

δυο τρεις τύποι μες τον καπνό (αν k οι τρεις καπνίζουν ηλεκτρονικό, τότε όντως βγαίνει τόσο ντουμάνι)
αν δεν είναι ηλεκτρονικό τσιγάρο, τότε μιλάμε για αποτυχημένο effe
πολλοί αραχτοί σε καναπέδες , άλλοι με τζινακια k παντελονάκια (καμια σχέση με το σπορ, πάμε για το party)
ένα κοριτσάκι χαμένο κοιτάει ποιος ξέρει που...πολλοί με τα ski k τα πέδιλα αγκαλιά (που να τα αφήσεις χύμα, εδώ κλέβουν k τις κάλτσες)
μια τύπισσα δεξιά κάτω σαλαγάει τα πρόβατα...

πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί να πάει κάποιος ως παρνασσό k να οδηγάει τόσες ώρες (η Kaimak η δεν ξέρω που) για να πει ένα frappe k κάνα ποτάκi , k δεν πάει ως την Γλυφάδα η την παραλια (Θεσσαλονίκη)

k κάπου στο Facebook μου φαίνεται ήδη μια φωτό k λένε το ένα parking ήταν κλειστό το Σαββατοκύριακο επειδή θα γινόταν party
όντως ισχύει?

  • Haha 1

Snow is on my D.N.A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, Turms said:

όχι ότι στο εξωτερικό δεν έχει τέτοια (και χειρότερα) αλλα την εικόνα άμα την αναλύσει κανεις είναι κάπως...δεν ξέρω πως να το πω

δυο τρεις τύποι μες τον καπνό (αν k οι τρεις καπνίζουν ηλεκτρονικό, τότε όντως βγαίνει τόσο ντουμάνι)
αν δεν είναι ηλεκτρονικό τσιγάρο, τότε μιλάμε για αποτυχημένο effe
πολλοί αραχτοί σε καναπέδες , άλλοι με τζινακια k παντελονάκια (καμια σχέση με το σπορ, πάμε για το party)
ένα κοριτσάκι χαμένο κοιτάει ποιος ξέρει που...πολλοί με τα ski k τα πέδιλα αγκαλιά (που να τα αφήσεις χύμα, εδώ κλέβουν k τις κάλτσες)
μια τύπισσα δεξιά κάτω σαλαγάει τα πρόβατα...

πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί να πάει κάποιος ως παρνασσό k να οδηγάει τόσες ώρες (η Kaimak η δεν ξέρω που) για να πει ένα frappe k κάνα ποτάκi , k δεν πάει ως την Γλυφάδα η την παραλια (Θεσσαλονίκη)

k κάπου στο Facebook μου φαίνεται ήδη μια φωτό k λένε το ένα parking ήταν κλειστό το Σαββατοκύριακο επειδή θα γινόταν party
όντως ισχύει?

Ναι, ισχύει. Το μισό parking ηταν κλειστό για ενα αποτυχημένο - όπως αποδείχθηκε-party. 

Στη φώτο που ανέβασα υπάρχουν 2 μεγάλα προβλήματα. 

1. Είναι πολύ ετεροβαρης η λειτουργία του Χιονοδρομικού μεταξύ Χιονοδρομίας και χώρος διασκέδασης. Δεν είναι απόλυτο πρόβλημα τι κάνει ο εκμισθωτης του σαλέ, εφόσον δεν κόβει κανένα δικαίωμα από αυτούς που δεν συμμετέχουν στο πάρτυ του (φέτος), αλλά το τι δεν κάνει το Χιονοδρομικό για να βελτιώσει λίγο την εμπειρια του χιονοδρόμου.

2. Ο κόσμος που παρευρισκεται στα events που γίνονται μου δίνουν ισχυρά την εντύπωση πως είναι "φερτοι" μόνο κ μόνο για αυτήν τη φάση. Συνεπώς δεν πρόκειται να ξανάρθουν (no prob, ούτε εγώ πάω εκεί που συχνάζουν αυτοι), να στηρίξουν τον χώρο άθλησης κλπ. Αλλά ευτελιζεται ο χώρος για κάτι πολύ εφήμερο. 

Για να είμαι δίκαιος, τουλαχιστον φέτος δεν παρατηρήθηκε η αλητεία που επικράτησε πέρυσι, σύμφωνα με όσους ήταν ατυχείς να είναι στο Χιονοδρομικό αντίστοιχη ημέρα. (είχε γίνει λόγος για παραισθησιογονα, για "πόρτα" στο σαλέ(!), για εκδιδομενες, κλπ). 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ωραία μέρα σήμερα, 1950ήταν σπλουρφ κολλητικό μετά από κάποια στιγμή. Από μέση Αιόλου και πάνω έκανες σούπερ σκι. Κόσμος ελάχιστος (όταν σταμάταγε ο Βάκχος 10 λεπτά ουρά μαξ). Πολύ καλά ανοιξιάτικα εκτός όπου είχε και μέχρι να χαλάσουν τα "λιφτ που θα λειτουργούν κάθε ημέρα."

Φοβάμαι πως το χώμα που έχει βγει, όσο και να φέρνουν χιόνι, αμέσως χάνει ποιότητα.

Το μικρό σχέδιο για το Τεχνητό του Παρναασσού  φέτος θα είχε μετατρέψει μια πολυ κακιά σεζόν σε μέτρια προς καλή.

Ο Περικλής έχει χιόνι για πολύ καιρό, το 1950 φοβάμαι πως θα πρέπει να το επισκεφτούμε σύντομα γιατί μπορεί να μη το ξαναδούμε φέτος.

Εξαιρετική εμπειρία πρώτο μάθημα σκι του γιού μου (5) στο baby κορφή Βάκχου. Η πιο μαγική αναξιοποίητη γωνιά του βουνού. Στο 1950 κάναν μάθημα σκι στη λάσπη και στο 2250 ένα μέτρο χιόνι. Καφεδάκι και θέα Γεροντοβραχάρα και τη μισή Ελλάδα.

Ρε παιδιά, ρωτάω και ξαναρωτάω: Υπήρχε κλειστό το μεγάλο πάρκιγνκ των Κελαριών χτες ημέρα Κυριακή τριημέρου? Είστε σίγουροι? Ποιος έλαβε τετοια απόφαση?

  • Like 1

Ευθεία μη φοβάσαι βρε

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ισχύει ότι στο σαλέ Φτερολακκα λόγω του "πάρτυ" δεν άφηναν να βγεις στο μπαλκόνι αν δεν είχες "βραχιολάκι" και δεν πουλούσαν μπύρες εντός?

  • Confused 3
  • Sad 2

Landesskilehrer, Wiener Skilehrerverband, Österreich
(Ski Instructor International Level 3)

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, ΜΙΚ said:

Ρε παιδιά, ρωτάω και ξαναρωτάω: Υπήρχε κλειστό το μεγάλο πάρκιγνκ των Κελαριών χτες ημέρα Κυριακή τριημέρου? Είστε σίγουροι? Ποιος έλαβε τετοια απόφαση?

Ρωτάς αλλά δεν διαβάζεις. Ειπαμε και Σάββατο και Κυριακή. Εγώ έδωσα έγκριση!! 😂😂😂

  • Haha 2

ski_rossignol-experience-94-ti-2018_n11682-8878-1_l4.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, KonKan said:

Ρωτάς αλλά δεν διαβάζεις. Ειπαμε και Σάββατο και Κυριακή. Εγώ έδωσα έγκριση!! 😂😂😂

Πραγματικά δεν ξέρω τι είναι πιο κουφό και αντιχιονοδρομικό από όσα έχουν συμβεί φέτος. Λες και κάνουν επίτηδες σαμποτάζ σε όποιον θέλει να χαρεί σκι.

1. Το μεγάλο πάρκινγκ κλειστό Σαββατοκύριακα.

2. Άφθονο χιόνι για λειτουργία αναβατήρων Τρίτες Τετάρτες Πέμπτη (και όχι μόνο) και αναβατήρες κλειστοί

3. Ηρακλής κλειστός

4. Κανίβαλοι χιονοδρόμοι να αδιαφορύν για συστάσεις αστυνομικών και πιστέρ. Ακόμα κ

5. Level 1 ημέρα που ξεκόλαγαν χιονοστιβάδες

Προφανώς υπάρχει η αντιχιονοδρομική λογική επικίνδυνης καφετέριας με κλειστούς αναβατήρες Σαββατοκύριακου. Δεν γνωρίζω τα νούμερα αλλά κάτι μου λέει ότι το χιονοδρομικό έχει προσθέσει τους Τζαμπατζήδες χιονοδρόμους στους επισκέπτες (μη κοροιδευόμαστε, ένα μεγάλο ποσοστό κάνει κανονικά σκι με επισκέπτη).

Σε ένα παράλληλο σύμπαν, ο Ηρακλής δούλευε, δούλευαν όλα τα λιφτ κάθε μέρα,  οι τσαμπατζήδες πλήρωναν κάρτα, είχε γίνει διαφήμιση, η αξιοπιστία του χιονοδρομικού ανέβαινε από το 0 που είναι σήμερα και ξαφνικά τα έσοδα από 50%-50% θα ήταν 80% χιονοδρόμοι-20% επισκέπτες.

Στα άλλα νέα για τους τεχνητοχιονοαρνητές με (περίπου) 3.000.000 ευρώ κόστος εγκατάστασης και (περίπου) 200.000 ευρώ κόστος λειτουργίας φέτος θα είχαμε από 10 Γενάρη: 6, Δια, Σαχάρα, ούτε ίχνος πέτρας στο 1950 και εκεί που σήμερα φέρνουν χιόνι να το κρατήσουν ανοιχτό, μισό τουλάχιστον μέτρο παγωμένο μπετόν αρμέ που τώρα θα άρχιζε να κατεβαίνει σιγά σιγά. ΟΠΩΣ ΚΑΝΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.

Τιμές για πάνω από 200 ώρες που θα βάραγε τεχνητό μικρότερες των 50ευρώ/MWh

 

  • Like 1

Ευθεία μη φοβάσαι βρε

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, PhaethonF1 said:

Ισχύει ότι στο σαλέ Φτερολακκα λόγω του "πάρτυ" δεν άφηναν να βγεις στο μπαλκόνι αν δεν είχες "βραχιολάκι" και δεν πουλούσαν μπύρες εντός?

Μια χαρά, έβγαλε και τα σπασμένα το αφεντικό που το νοίκιαζε φέτος και χρέωνε 5 ευρώ τον καφέ λες και είναι στην κορυφή του  Skyway Monte Bianco..

Παρατηρώ πάντως ότι αντίστοιχα events σε κάτι Ισγκλ, κάτι Μεριμπέλ, κάτι Τινί (Tignes) και λοιπές χιονοδρομικες δυναμεις, εκθιάζονται ως "τι να συγκριθουν με τα ελληνικά χιονοδρομικά κτλ κτλ", "εδω αξιζει να ερχομαστε για διακοπές σκι κτλ κτλ κτλ" "σοβαρο χιονοδρομικό προϊον κτλ κτλ κτλ"

Κοινώς το προβλημα μας δεν θα πρεπει να ειναι τα παρτυ στο σαλε (δικαιωμα του καθε διαχειριστή σε συνεννόηση με το χιονοδρομικό) και γενικά τα πάρτυ και οι εκδηλώσεις αυτές καθεαυτές, θα πω εγώ, αλλά πως αυτή η ετεροβαρης λειτουργια προς τους επισκεπτες μπορει να ανατραπεί προς την εξισορρόπηση και τη βελτίωση του χόμπι της χιονοδρομίας (όσοι θελετε να κανετε μονοι σας σκι και μόνο με σκιέρ στο βουνό, να αρχισετε ορειβατικό, σας το συστηνω).

Για παράδειγμα την ερχόμενη βδομάδα στη Μέκκα του ευρωπαϊκού σκι (Chamonix), έχει ένα μεγάλο φεστιβάλ (διοργανωτής πασίγνωστη μάρκα σκι της περιοχής) με μουσικές, πάρτυ, σκι τεστ στις πίστες, ορειβατικά ski sessions στο βουνό. 8 ημέρες συνολικά με από όλα. Αντίστοιχα μικρότερα ή μεγαλύτερα φεστιβάλ/εκδηλώσεις γίνονται σε όλα τα χιονοδρομικά του πλανήτη. Η ισορροπία είναι το ζητούμενο, όχι η απαγόρευση.

Τώρα για τους αστυνομικούς που ξεροσταλιάζουν στο βουνό με το όπλο στη ζώνη και τον φραπέ στο χέρι, προσωπικά το θέαμα μου φαίνεται από λυπηρό έως και εξοργιστικό. 

Περισσότερους εκπαδευμένους πίστερ θέλει το βουνό όχι αποσπασμένους χωροφύλακες..

 

Τώρα για το τεχνητό θα ήταν αρκετά χρήσιμο πέρα από τον να εκθειάζεται σαν την υπέρτατη και θεόσταλτη λύση - πανάκεια του σκι (όπως περίπου και οι ανεμογεννήτριες και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε άλλα προβλήματα αντίστοιχα), να δούμε πέρα από το κόστος εγκατάστασης και ρεύματος, τις άμεσες και μακροπρόθεσμες περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις στο συγκεκριμένο βουνό και να τις συγκρίνουμε με το να έμπαιναν 2-3 λίφτ σε νευραλγικά σημεία στο πάνω κομμάτι του βουνού ή άλλες λύσεις επί του εδάφους (διαμορφώσεις πιστών, λιθοτριψία, φυτεύσεις κτλ).

  • Like 2

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Συμφωνώ ας κάνει το χιονοδρομικό όσα πάρτυ θέλει. Όλα χρήσιμα είναι. Όμως πρέπει να είναι (όπως όλα τα χιονοδρομικά του κόσμου) εστιασμένο στην προσφορά χιονοδρομίας όσο καλύτερης είναι εφικτό. Ο Παρνασσός προσφέρει ελάχιστη χιονοδρομία σε σχέση με το υφιστάμενο χιονοδρομικό.

Δεν είναι υπέρτατη και θεόσταλτη λύση το τεχνητό. Είναι ένα απαραίτητο συμπλήρωμα που μετατρέπει τα ραδίκια σε σκι κάποιες φορές. Για να το έχουν όλα τα χιονοδρομικά του κόσμου κάτι θα ξέρουν.

Η περιβαλλοντική επίπτωση του σκι είναι καταστροφική για τα οικοσυστήματα στα οποία κάνουμε σκι. Το πόσο ας το πουν οι ειδικοί. Αν θέλουμε να σκεφτούμε το περιβάλλον συνολικά σιγουρα θα κλείναμε όλα τα χιονοδρομικά του κόσμου, θα απαγορεύαμε την πρόσβαση στα βουνά με αυτοκίνητο, το μπάνιο με ζεστό νερό, το κρέας, το αυτοκίνητο και πολλά άλλα πράγματα για τα οποία μάλλον δεν θα συμφωνήσει κανείς.

Αν πούμε ότι κάνουμε κάτι καλό σε χιονοδρομικό όλα πρέπει να γίνουν όσο πιο σωστά και με την λιγότερη επίπτωση γίνετε. Όλα όσα κάναμε στον Παρνασσό μάλλον είναι τελείως αποτυχημένα περιβαλλοντικά και χιονοδρομικά. Ας ξεκινήσουμε να κάνουμε και μερικά πράγματα σωστά. Είναι πολύ πιθανό να ξεκίναγε από πιο ψηλά λιφτ λιθοτριψία, χιονοφράχτες και φυτεύσεις η βέλτιστη λύση αλλά ούτε αυτά έχουν μηδενική επίπτωση.

Όλοι πάντως θα συμφωνήσουν ότι αν θες να βοηθήσεις άμεσα και πολύ το περιβάλλον...βάλε τελεφερίκ από χαμηλά.

Μερικοί από τους αστυνομικούς απλά απολαμβάνουν σκι, μη τους λυπάσαι...


Ευθεία μη φοβάσαι βρε

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, ΜΙΚ said:

Λες και κάνουν επίτηδες σαμποτάζ

Η γνωστή τακτική απαξίωσης για κλείσιμο ή πώληση χωρίς αντιδράσεις.Αν ο κόσμος που ενδιαφέρεται για σκι αγανακτήσει με την τακτική της διοίκησης θα δεχθεί πιο εύκολα το κλείσιμο ή την πώληση του χιονοδρομικού και οι τοπική κοινωνία επίσης.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται στην Ελλάδα κάτι τέτοιο σε κρατικές επιχειρήσεις

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...