Δεκάλογος Της Επιλογής Μποτας Του Σκι
Επειδή αρκετός λογος γίνεται για την επιλογή μποτας, και δεδομένου οτι ειναι ισως το σημαντικότερο απο τα μέρη του εξοπλισμου μας, ένανα μια μικρή ερευνα και βρήκα οτι περισσοτερο ταιριάζουν οι αποψεις μου με τον παρακάτω εμπλουτισμένο με δικά μας λεγομενα στο φορουμ, δεκάλογο των bootfitters. Βεβαίως αυτος ειναι ένας δεκάλογος που αφορά νορμάλ περιπτώσεις σκιερ, αν και αναφερεται και σε κάποιες διαφοροποιήσεις. Σε κάθε περίπτωση ομως μπορεί να ειναι ένας οδηγός που θα εμπλουτίσει τις γνώσεις σας, λιγο πριν συναντήσετε την μποτα της ζωής σας…
Πριν απο μερικά χρόνια δειχνοντας μερικά θέματα τεχνικής σε ένα φιλο δεν μπορουσα να καταλάβω γιατί μετά απο δυο χρονια σκι εβαζε πάντα πίσω το βάρος. Οτι ασκηση και αν κάναμε αυτός ειχε πίσω το βάρος. Οσπου σε ένα πέσιμο του αντι να βγεί το πέδιλο του βγήκε ή μποτα…απο το πόδι
Διαβάστε λοιπόν τον δεκάλογο και θα καταλάβεται γιατί είχε μονίμως το βάρος πίσω.
1.Μην ακούτε τους φίλους σας
Δεν αρκεί οι μπότες σου να ταιριάζουν με το επίπεδό σου στο σκι αλλά θα πρέπει να ταιριάζουν στο πόδι σου και στο σχήμα της πατούσας,. Αυτό σημαίνει ότι η εξαιρετική μπότα του φίλου σου μπορεί για εσένα να είναι η χειρότερη επιλογή.
2.Κάνε την επιλογή σου χαλλλαρά
Η αγορά της μπότας είναι χρονοβόρα διαδικασία παρότι αρκετοί σκιέρ την βλέπουν ως δευτερεύουσα και του «ποδιού». Πιθανώς να έχεις φάει καμιά ώρα την τελευταία φορά που διάλεγες αθλητικά παπούτσια. Οι μπότες του σκι, αντίθετα απ’ αυτά όμως δεν παίρνουν το σχήμα του ποδιού σου ακόμα και αν τις φοράς όλη τη μέρα, κάθε μέρα, για 25 χρόνια, γι’ αυτό επέλεξε με άνεση χρόνου για να κάνεις τη σωστή επιλογή. Να περιμένεις ότι αυτή η διαδικασία θα κρατήσει ώρες και όχι λεπτά. Μόλις αντιληφθείς ότι έπεσες στη σωστή επιλογή φόρα την και περπάτα στο μαγαζί για κανα 10λεπτο με 15λεπτο. Δοκίμασε να τις κάμψεις όπως κάνουμε στο σκι, έτσι ώστε να αντιληφθείς το φλεξ και να αρχίσει ο εσωτερικός αφρός να συμπιέζεται.
3.Κάνε τις δοκιμές σε σειρά
Δοκίμασε διαφορετικά μοντέλα και νούμερα από το ίδιο μοντέλο στο δεξί κι αριστερό σου πόδι. Κράτα την καλύτερη και δοκίμασέ τη σε σύγκριση με τις νεές που θα δοκιμάσεις. Θυμήσου ωστόσο οτι τα πόδια σου δεν είναι ολόιδια, οπότε όταν βρεις τις καλύτερες δοκίμασε τες και στα δυο πόδια.
4.Ψώνισε μόνος σου
Προσπάθησε να πας στο κατάστημα για την επιλογή μπότας σε κουφές ώρες και μέρες που ο κόσμος είναι πολύ λίγος. Έτσι δεν θα σπάσουν τα νεύρα σου περιμένοντας στην ουρά για να δοκιμάσεις, θα έχεις την προσοχή του μαγαζάτορα και δεν θα χρειαστεί να κάνεις υποχωρήσεις στον χρόνο που έχεις να διαθέσεις, δίνοντας την θέση σου στο τρελό μωρό που μπήκε στο μαγαζί να διαλέξει απρε μποτάκια. Είναι επίσης καλό να πας να κάνεις αυτή την αγορά το απόγευμα ή μετά το γυμναστήριο όπου το πόδι έχει τη μεγαλύτερη του φόρμα.
5.Η μεγάλη μπότα είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα
Αρκετοί χιονοδρόμοι αγοράζουν τις μπότες τους αρκετά μεγάλες για χάρη ευκολίας και άνεσης. Μια σωστά εφαρμοσμένη μπότα μπορεί να είναι σφιχτή μόλις βγεί απ’ το κουτί αλλά και τις πρώτες 3-4 μέρες (και όχι τις πρώτες 30). Χαλλλλαρωσε. Τα εσωτερικά στοιχεία της μπότας θα πάρουν τη φόρμα τους. Υπάρχουν βέβαια και τεχνολογίες που επιτρέπουν την εφαρμογή των εσωτερικών της μποτας μεσα στο κατάστημα που τις αγοράζεις. Εάν πάρεις μια τέτοια μπότα μην ξεχνάς να κάνεις κάθε χρόνο το φορμάρισμα αυτό. Εάν σου το αρνηθούν από το μαγαζί μην ξαναψωνίσεις από εκεί και μη ξεχάσεις να το αναφέρεις στο φόρουμ του σνουκλαμπ να τους κράξουμε όλοι μαζί.
Αγοράζοντας λοιπόν μια μεγάλη μποτα μετά από μερικές ημέρες σκι θα γίνουν σαν γαλότσες, με αποτέλεσμα να ειναι επικίνδυνες για να προκαλέσουν τραυματισμούς και πληγές. Επίσης οι «άνετες» μπότες μπορούν να δυσκολέψουν το σκι μας και να κουράσουν γενικότερα. Πολύ γρήγορα θα βρεθείς στην στάση του κωλοκαθισματος για να αποτρέψεις την κίνηση των δακτύλων μπροστά και για να σκληρύνεις τους τετρακέφαλους για να καταφέρεις να διατηρήσεις την ισορροπία σου. Οπότε προσοχή στις φαρδιές και μεγάλες μποτες.
6.Το εξωτερικό σκληρό της μποτας ειναι το βασικότερο
Για να ελέγξουμε το εξωτερικό της μπότας αν ειναι ΟΚ για το ποδι μας, βγάζουμε το εσωτερικό μποτάκι, βαζουμε το πόδι μας μεσα και ακουμπάμε το μεγάλο μας δάχτυλο στο μπροστά της μποτας. Ενα εώς ενάμιση δάχτυλο κενό μεταξύ της φτέρνας και της μπότας εγγυάται ότι θα μας προσφέρει την κατάλληλη στήριξη στο σκι μας. Εαν κατά τη δοκιμή κάποιο άλλο μέρος του ποδιού μας ακουμπήσει τη μπότα, τότε αυτά ειναι σημεία όπου μπορεί να υπάρχει πρόβλημα, οπότε και δείτε κάποιο άλλο μοντέλο.
7.Προσοχή στο μάζεμα
Πολλά εσωτερικά μπότας «μαζεύουν» (οπως εκείνο το tshirt του snowclub) μετά την κατασκευή τους, μέσα στα κουτιά τους ή στα ράφια των μαγαζιών. Το εσωτερικό μπορεί να κοντύνει και στο υψος και να έρθει κανα 1 με 1,5 ποντο χαμηλότερο, έτσι ώστε να έρθει σχεδόν στο ιδιο υψος με το εξωτερικό της μποτας. Αυτό ειναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπιστεί. Εάν το διακρίνεται ζητήστε από τον υπάλληλο να το στρετσάρει αν έχει ειδικά μηχανήματα, αν δεν μπορεί μην την αγοράσετε, εκτός κι αν την κάνετε δώρο σ’ αυτόν τον μπαγλαμά που σας έκλεψε την σειρά στο λιφτ.
8.Το ύψος της μπότας (cuff) είναι εξαιρετικά σημαντικό
Οι μπότες είναι ψηλές για άλλους λόγους εκτός του να κρατάνε το χιόνι έξω από τα ποδαράκια μας. Μελέτες έχουν αποδείξει ότι υπάρχει σχέση μεταξύ cuff και κοντρόλ των πεδίλων μας. Ειναι σχεδόν αυταπόδεικτο ότι ελέγχουμε καλύτερα τα πέδιλα μας και έχουμε περισσότερη εμπιστοσύνη όταν ο λαιμός της μπότας μας είναι ψηλά στο πόδι και αγκαλιάζει σωστά τη γάμπα. Η σωστή θέση του ύψους της μπότας είναι κάπου στο 1/3 της γάμπας μετρώντας από κάτω προς τα πάνω. Εάν φτάνει η μπότα στην αρχη της γάμπας, αναγκαζόμαστε και σφίγγουμε πολυ τα buckles με αποτέλεσμα και να παραμορφώνουμε το εσωτερικό μποτάκι αλλά το χειρότερο χαλάμε την εξωτερική φόρμα των σκληρών πλαστικών, συν του οτι ζορίζουμε τις μηχανικές ιδιοτητες των υλικών και τείνουν να σπάσουν. Μην ξεχνάτε να χρησιμοποιείτε τις μικρορυθμίσεις των buckles έτσι ώστε να νοιώθετε πιο άνετα.
9.Η κλίση της μπότας.
Οσο σημαντικό ειναι το μέγεθος της μποτας και η εφαρμογή της στο ποδι μας άλλο τόσο ειναι και η κλίση του cuff σε σχέση με το σχήμα του σκελετού μας. Εάν η κλιση του cuff δεν ακολουθεί το πόδι, τα πέδιλα μας δεν θα στέκονται ισόρροπα (ισοβαρή αν προτιμάτε) πάνω στο χιονι και κατα συνέπεια θα έχουμε πρόβλημα στο κοντρόλ των πεδίλων μας. Για το 75% των χιονοδρόμων με προβλήματα στα πόδια (άνισα, στραβά κτλ) είναι σχεδόν απίθανο να δημιουργηθεί μια ισορροπία μεταξύ του αναβάτη και της μπότας χωρίς να χρησιμοποιήσουμε το cant adjuster (canting). Εάν γνωρίζεται οτι έχετε τέτοιο πρόβλημα οι μπότες που θα αγοράσετε να έχουν οπωσδήποτε ρύθμιση για το cant.
To ύψους του cuff επίσης μπορεί να επηρεάσει την στάση του σώματος. Οι κοντοί σκιέρ ειδικά έχουν πρόβλημα με τα ψηλά cuffs. Οι ογκώδεις στην περιοχή της γάμπας μπορεί να έχουν σχετικά προβλήματα. Εάν έχετε προβλήματα με τα ψηλά cuff, να γνωρίζετε ότι οι εταιρίες βγάζουν μοντέλα με χαμηλότερα cuff.
10.Προσοχή τα νούμερα του μεγέθους της μποτας.
Χρησιμοποιείστε τα νούμερα της μπότας του κάθε κατασκευαστή μόνο σαν μπούσουλα μεταξύ τους. Οι διαστάσεις του εξωτερικού και οι διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό της μπότας μπορεί να διαφέρουν από κατασκευαστή σε κατασκευαστή αρκετά. Είναι εύκολο να ελέγξετε τη διάσταση του εξωτερικού της μπότας, είναι χαραγμένο συνήθως κάπου κοντά στο τακούνι είτε από κάτω είτε από πλάγια και δίνεται σε χιλιοστά. Τα εσωτερικά υλικά της μπότας επηρεάζουν επίσης την εφαρμογή τους στο πόδι μας. Ειναι σύνηθες το εσωτερικό από τα αγωνιστικά μοντέλα να ειναι αρκετά πιο σφιχτά και σκληρά από τα μοντέλα freeride της ιδίας εταιρίας και της ιδια σειράς αλλά και του ιδιου φλεξ, εξαιτίας των μαλακότερων ή σκληρότερων εσωτερικών υλικών που χρησιμοποιούνται.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!